ТРАГЕДІЯ УКРАЇНЦІВ ЗАКЕРЗОННЯ (ЛЕМКІВЩИНИ, НАДСЯННЯ, ХОЛМЩИНИ І ПІДЛЯШШЯ) В 1944-1947 РР.


Марія Горбаль

Ми ж мали все: і мову, і віру, і культуру, і звичаї, і землю, і достаток, а через політиків змушені були терпіти і голод, і приниження, і нелюдські поневіряння, і асиміляційні процеси. Ті рани не гояться. Їх ніщо не може загоїти.  Не дай, Боже, пережити ще колись щось подібне, що пережили ми, вигнані зі своїх прабатьківських земель.

 Ще з VI-VII ст. племена білих хорватів  заселяли обидва схили західних Карпат. Саме це давнє руське (українське) східно-слов’янське плем’я й прийнято вважати далекими предками сучасних лемків, а згадану територію – їх батьківщиною.  

 Та в 1944 р. сталася трагедія українського карпатського етносу. Початок форми

Кінець форми

26 липня 1944 р.  між урядом СРСР та Польським комітетом національного визволення (ПКНВ) була підписана угода про польсько-радянський кордон. Договір не тільки передбачав врегулювання польсько-українського відтинку радянського державного кордону по «лінії Керзона», а й створив прецедент для «обміну населенням». Саме цей договір став основою для юридичного оформлення східних кордонів Польщі на Ялтинській і Потсдамській конференціях держав Великої трійки, що визначили «лінію Керзона» як основу східного кордону Польщі.

Відповідно до угоди-«бартеру» українське населення, що проживало в межах повоєнної Польщі, підлягало виселенню в Україну в обмін на польське населення, яке переїжджало з України до Польщі.

Нестерпна ситуація, яку створило націоналістичне польське підпілля, постійні залякування, вбивства, грабунки стали причиною «добровільних» виїздів понад 150 тис. лемків з етнічних батьківських земель і переселення їх на територію України. Це було надзвичайно жорстоке поводження з цим народом, адже не лише відривали етнос від власних коренів: рідних гір, могил своїх предків, але й змушували покидати виплекані ґаздівські садиби і всі свої матеріальні пожитки в обмін на глиняні хати в бідних селах радянської України.  

Навесні 1945 р. лемків намагались заслати якнайдалі на схід і південь України, у Запорізьку, Ворошиловградську (тепер Луганська), Сталінську (тепер Донецька), Дніпропетровську, Миколаївську, Херсонську, Кіровоградську та Одеську області. Горянам-лемкам нелегко було адаптуватися до життя в степу, а ще важче було ґаздові стати колгоспником. Багато лемківських родин вже незабаром поверталося на захід, зокрема в Галичину, ближче «домів», де ще на той час дихалося вільніше.

16.08.1945 – підписано договір між СРСР та Польщею про державний кордон

16 серпня 1945 р. М. Молотов та Е.-Б. Осубка-Моравський підписали радянсько-польський Договір про кордон. Останній встановлювався вздовж «лінії Керзона» з відхиленням від неї на користь Польщі в деяких районах від 5 до 8 км і відступом на її користь додатково територій на схід від «лінії Керзона» до р. Зх. Буг та його притоки Солокія і на південь від м. Крилова (тепер Крилув, Польща) з відхиленням максимально на 30 км; частини територій Біловезької Пущі на ділянці Немирів (тепер Немирув, Польща) – Ялова (тепер Ялувка, Польща) з відхиленням максимально на 17 км.

Згідно з  «Договором між Польською Республікою та СРСР про обмін ділянками державних кордонів» до Польської Республіки відійшли історико-етнічні українські землі площею близько 19,5 тис. км2 (Надсяння, Лемківщина, західна частина Бойківщини, Холмщина, Підляшшя). Таким чином, радянсько-польський договір від 16 серпня 1945 р. остаточно закріпив входження Галичини та Волині до складу СРСР, а Польща була змушена відмовитися від територій т. зв. «східних кресів» на користь свого східного союзника.

Документ набув чинності після обміну ратифікаційними грамотами у Варшаві 5 лютого 1946 року.

Селяни села Павловичі (Холмщина) моляться на руїнах церкви. Фото зі збірки бібліотеки Інституту народознавства НАН України

 Зі спогадів очевидця: За лічені години нам треба було зібратися, все лишити і їхати у невідомість. Мені було тоді два рочки, але отой лемент і розпач вивозу закарбувався у пам’яті – як щось дике і страшне.

 

Зі спогадів очевидця: Довезли нас до села Потутори коло Бережан. Дощ лиє, як з відра. «Ну всьо, вигружайся, прієхалі!» – скомандували. Куди ж вигружатись? Сонце заходить. Надходить ніч.  Кругом чисте поле.

        –  Куди ж ви нас привезли? – питають люди.

–       А ви ідітє до Бережан і спрашівайтє, гдє вам рассєляться.

Ночували люди в відкритому полі, недалеко зразу від залізничної колії,  під відкритим небом: хто мав, той спав на возах, хто просто на мокрій землі, а дощ періщив, як несамовитий.

           Зранку кілька чоловік сіли на коні і поїхали в різні сторони.  Одні – до Бережан питати, де розселятися. Інші – в бік до Тернополя. Там проходила лінія фронту, тож усі житла були дуже понищені. «Як хыжа єст, то нема пеца, як пец єст, то нема хыжи, но єдин димар стоіт»,– оповідають.

 Зі спогадів очевидця: Нас привезли на Донбас. Біда невимовна. Кожен день треба було йти до колгоспу на роботу. За відроблений день ставили паличку в зошиті – трудодень. Тричі на день в одній хаті в селі давали страву – просто баланду. А хто захворів і не міг іти на роботу, то і тієї баланди не отримав. Жінки крали з поля хто що міг: за голі пазухи (бо одяг позношувався, а нового купити не було за що) пхали качани кукурудзи, бульбу, буряк, щоб щось зварити вдома дітям. Було повір’я: «Як не вкрадеш – не проживеш», хоча за сім качанів кукурудзи могли дати сім років тюрми.

 Зі спогадів очевидця: Люди просто пухли з голоду. Трошки стало легше після 1953-го року, – стали платити гроші. Правда, мізер, однак не те, що було зразу на Донбасі.

 

Акція «Вісла»

Українців, які нізащо не погодилися «добровільно» залишати свої села, ще залишилося близько 140 тис. Та від 28 квітня до 31 липня 1947 р. відбувалась сумнозвісна акція «Вісла», яка з метою асимілювати українців з поляками та навіки позбавити етнос самобутної ідентичності розпорошила їх по західних і північних землях Польщі. Автором і виконавцем плану депортації українців з Лемківщини, Надсяння, Холмщини і Підляшшя у 1947 р. був генерал Стефан Моссор – командувач Операційної Групи «Вісла». Польське керівництво вмотивувало висилку помстою за вбивство заступника міністра національної оброни Польщі генерала Кароля Свєрчевського, як вважали, скоєного бійцями УПА. Польська держава розглядала лемків як опору для УПА, тому це й стало ідеальним приводом позбутися впертих лемків.

Остання корекція радянсько-польського міждержавного кордону відбулася у 1951 р., коли внаслідок укладеного 15 лютого договору про обмін ділянками державних територій до Польщі відійшов Нижньо-Устрицький район (480 км. кв.) з багатими нафтовими покладами, а до СРСР – ділянка території в Люблінському воєводстві в трикутнику між річками Буг, Солокія та Хучва на південь від Грубешова та на схід від Томашува, де були поклади кам'яного вугілля Львівсько-Волинського басейну. Ь

Джерела: https://yandex.ua/images/search?text=закерзоння; http://www.turkaramamotoru.com/uk ; http://www.lvivpost.net/suspilstvo/n/4898

 

 

Мирослав МАЛАХІВСЬКИЙ, м. Городок, Львівщина

РЕКВІЄМ

Присвячує пам'яті батьків, депортованих з рідних земель

… У ранковій порі

        раптом тишу прорізали дзвони,

Шовіністська чума

        викидала людей із осель.

І, як власниця доль,

        формувала під дулом колони

Мільйон українців –

        депортованих з рідних земель.

 

Били дзвони в набат.

        Вже й село запалало Дзвиняче.

Почорнілі хати

        засльозили дощами зі стріх.

Ви, матусе, від сліз

        впали ниць до землі, мов незрячі,

І востаннє в тужбі

        цілували батьківський поріг.

 

… «Та куди ж нас, куди?..» –

         зойки линули понад Карпати,

Мов осіннім листком,

         у зажурі спадали до ніг,

Ще й сатрапи пітьми –

         більшовицькі нерони й пилати

Розривали, як пси,

         родоводу святий оберіг…

 

Заскрипіли вози.

         Заридали одвічні могили.

Вас, рідненька,

         услід здоганяли струмки джерела.

А розлука і страх

         в серці вашому рани ятрили,

І поволі, як сон,

         ватра лемків згоряла дотла.

 

Мої любі батьки,

         я сьогодні стою у думках,

В смутку плаче душа,

         час збирає роки у гонитві.

Але вірую в те,

         хоч давно перейшли ви у прах,

На землі прабатьків

         ми ще стрінемось разом…

                                                  В молитві.